Nasiona Chia – właściwości, wartości odżywcze, skutki uboczne

Nasiona Chia – właściwości, wartości odżywcze, skutki uboczne

Spis treści:



Nasiona chia są popularnym składnikiem wielu deserów i puddingów. Wystarczy bowiem zalać je odpowiednią ilością mleka, a także dodać cynamon i cukier, a powstanie z tego pożywne śniadanie lub po prostu deser. Niemniej jednak nasiona chia mają o wiele więcej zastosowań, a także właściwości. Co ciekawe, te niewielkie ziarenka spożywane w zbyt dużych ilościach, mogą wywołać skutki uboczne. Co zatem warto wiedzieć o nasionach chia?



Nasiona chia – właściwości

Nasiona chia mają wiele zastosowań. Niemniej jednak najważniejsze jest to, że wykazują one działanie dobroczynne dla ludzkiego organizmu. W tych niewielkich ziarenkach znajdują się bowiem niezwykle cenne kwasy tłuszczowe, a w tym omega-3, a także omega-6. Są one odpowiedzialne za wsparcie pracy układu krążenia.

Co za tym idzie, nasiona chia, spożywane w odpowiednich porcjach znacznie zmniejszają ryzyko wystąpienia zawału serca, a także zapobiegają rozwojowi miażdżycy. Nasiona chia i wartości odżywcze to przede wszystkim zawarte w nich witaminy z grupy B, a co więcej są one bogatym źródłem fosforu, potasu, magnezu, a także wapnia, czyli pierwiastka budującego nasz układ kostny. 

nasiona chia
Fot. Jakie właściwości mają nasiona chia? Jeżeli nie wiesz koniecznie czytaj dalej

Badania wskazują na to, że nasiona chia pomogą również skutecznie obniżyć poziom cholesterolu we krwi, a także trójglicerydów. Dodatkowo wpłyną one na rozwój układu immunologicznego i będą wspierać narząd wzroku. Nasiona chia i ich działanie widoczne jest również w opóźnieniu procesu starzenia się komórek, a także w ochronie przed zapadaniem na cukrzycę i nowotwory.

Nasiona chia na odchudzanie- dlaczego mogą okazać się pomocne?

Nasiona chia to niezwykle egzotyczne ziarna. Warto jednak wspomnieć, że nasiona chia znacznie wspomogą osoby, borykające się z nadprogramową tkanką tłuszczową. Zostało to również naukowo udowodnione, że nasiona chia i odchudzanie idą ze sobą w parze.

nasiona chia na odchudzanie
Fot. Czy nasiona chia są dobre na odchudzanie? Tak!

Co prawda w 100 gramach tych nasion znajduje się około 490 kcal.  Niemniej jednak trzeba wyszczególnić, że około 17 gramów to białka, które są składnikiem budulcowym mięśni, 31 gramów to zdrowe tłuszcze, a 42 gramy stanowią węglowodany. Dodatkowo w nasionach chia znajdziemy aż 36 gramów błonnika, który niezbędny jest w procesie trawienia. Warto również wspomnieć, że nasiona chia bardzo szybko pęcznieją, a łącząc to z wysoką zawartością błonnika, zapewniają uczucie sytości na długi czas.



Nasiona chia – jak spożywać?

Nasiona chia- jak jeść? To pytanie z pewnością zadaje sobie wiele osób. Okazuje się, że te egzotyczne nasiona można znaleźć nawet w gotowych produktach jak np. ciastka i batony, niemniej jednak warto posiadać je w swojej kuchni.

nasiona chia jak jeść
Fot. Jak jeść nasiona chia ? Na przykład z kiwi i bananem!

Wówczas jeśli pieczemy chleb lub inne ciasta, można spokojnie wykorzystać je jako dodatek. Ziarna te stanowią również idealny dodatek do koktajli czy mueslii. Najpopularniejszym jest jednak pudding z nasion chia. Wówczas uprzednio moczy się je w mleko do momentu w którym napęcznieją.

Nasiona chia znajdują więc zastosowanie głównie w kuchni, gdzie ich lekko orzechowy smak jest świetnym uzupełnieniem wielu dań. Warto zaznaczyć, że na rynku obecnie dostępny jest również olej z nasion chia. Można go wykorzystywać jako dip do sałatek, kasz czy surówek. Niemniej jednak największą wadą tego produktu jest niezwykle wysoka cena.



Nasiona chia – ile dziennie można spożyć?

Warto wiedzieć jak stosować nasiona chia zanim zaczniemy je wykorzystywać w swojej kuchni. Okazuje się, że chociaż ziarna te są produktem niezwykle zdrowym i są one zaliczane do tak zwanego „jedzenia funkcjonalnego”, gdyż mają dobroczynny wpływ na nasze zdrowie, to spożywanie ich w nadmiernych ilościach, może wywołać skutki odwrotne do zamierzonych.

nasiona chia działanie
Fot. Nasiona chia to samo zdrowie!

Należy więc pamiętać, że maksymalna, dzienna dawka nasion chia to nie więcej niż 15 gramów tego produktu na dobę. Warto wspomnieć, że będzie to całkowicie wystarczająca porcja, biorąc pod uwagę na to, że nasiona chia są niezwykle lekkie, a także szybko pęcznieją. 15 gramów jest więc odpowiednią dawką, po której nie powinniśmy czuć nadmiernego głodu.

Nasiona chia – skutki uboczne

Nie bez powodu dla nasion chia ustalono maksymalną dawkę dziennego spożycia. Okazuje się, że raczenie się tym przysmakiem w nadmiernych ilościach, może przynieść przykre konsekwencje. Wspomniane już zostało, że nasiona te mają niezwykłą zdolność do pęcznienia, a także są one wysokokaloryczne.



Co więcej, są one bogatym źródłem błonnika. Nieostrożne spożywanie nasion chia może doprowadzić do ich spęcznienia w przewodzie pokarmowym, a w efekcie do zamknięcia światła jelit. Wówczas konieczna może być wizyta u specjalisty. Kolejnym, dość popularnym skutkiem ubocznym są zaparcia. Błonnik zawarty w nasionach chia oczywiście wspiera proces trawienia niemniej jednak, zbyt duże jego ilości mogą zadziałać wręcz odwrotnie i doprowadzić do zaparć.

Warto więc pamiętać, że błonnik, by mógł należycie spełniać swoją rolę musi zostać zmieszany w przewodzie pokarmowym z dużą ilością wody. Wskazuje się również na to, że nasiona chia przez swoją zdolność do pęcznienia, mogą zaburzyć wchłanianie innych składników pokarmowych przez ściany jelit.

nasiona chia skutki uboczne
Fot. Zbyt duże spożycie nasion chia może wywołać pewne niepożądane skutki uboczne

Nasiona chia – przeciwwskazania

Nasiona chia są produktem niezwykle zdrowym, niemniej jednak nie każdy będzie mógł raczyć się tym przysmakiem. Okazuje się, że istnieją pewne przeciwwskazania co do ich spożywania. Szczególnie wskazuje się na to, że te egzotyczne ziarna mogą znacznie wzmocnić działanie leków przyjmowanych stale np. w związku z obniżaniem ciśnienia tętniczego krwi czy nawet leków przeciwzakrzepowych i przeciwpłytkowych.

Osoby, które stosują więc wspomniane leki, powinny zachować szczególną ostrożność podczas spożywania nasion chia. Co więcej, zawarte w ziarnach kwasy omega-3 zwiększają ryzyko krwawień, więc osoby przyjmujące preparaty antyoksydacyjne, powinny zrezygnować tego przysmaku.

Warto również wspomnieć, że w przypadku alergii pokarmowej, nasiona chia mogą znacznie nasilić reakcję alergiczną. Osoby borykające się z różnymi alergiami powinny więc obserwować reakcję organizmu tuż po ich spożyciu i w razie czego całkowicie wykluczyć nasiona chia z codziennej diety.


Zobacz również:

jak jeść awokado jak przyprawić surowe awokado

Jak jeść awokado – jak przyprawić surowe awokado

Awokado to owoc, który stanowi jeden z podstawowych elementów zdrowej i zbilansowanej diety wielu osób. Ma wiele cennych witamin i minerałów, a co najważniejsze, jako jeden z nielicznych owoców wyróżnia się tak pokaźną ilością niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Nie wszyscy jednak lubią smak awokado i niechętnie je spożywają. Jest jednak kilka sprawdzonych sposobów, jak jeść awokado, które sprawią, że polubi je nawet osoba mająca nieciekawe wspomnienia z tym owocem. Zapraszamy! 

brokuły na parze jak przyprawić

Brokuły na parze – jak przyprawić?

Gotowanie warzyw na parze to prosty i szybki sposób na ich przygotowanie. W ten sposób przyrządzać można wiele różnych gatunków, jednak dużą popularnością cieszą się przede wszystkim gotowane na parze brokuły.

fleksitarianizm - na czym polega dieta fleksitariańska

Fleksitarianizm – na czym polega dieta felksitariańska

Fleksitarianizm jest jednym ze sposobów odżywiania, który słynie z bazowania przede wszystkim na owocach i warzywach. W przeciwieństwie do wegetarianizmu dopuszcza sporadyczne jedzenia mięsa i ryb. Najistotniejszą zaletą, jaką posiada flexitarianizm jest ochrona organizmu przed chorobami układu krążenia, cukrzycą, a także zapobiega powstawaniu nowotworów. Skutkiem ubocznym fleksitarianizmu jest doprowadzenie do redukcji masy ciała, co z pewnością posiada pozytywny wydźwięk na stan zdrowia w przypadku osób z nadwagą i otyłością. Przedstawiamy, dlaczego fleksitarianizm jest dobrym wyborem, a także dlaczego jest bardzo często wybierany jako sposób odżywiania. 

liście kalafiora co można zrobić i czy są jadalne

Liście kalafiora – co można zrobić i czy są jadalne?

Kalafior to warzywo, które jest bardzo popularne w polskiej kuchni. Jest smaczne i bardzo zdrowe. Oczywiście większość osób wykorzystuje wyłącznie różyczki tej rośliny. Okazuje się, że w sztuce kulinarnej z powodzeniem można też stosować liście kalafiora. Dowiedz się jakie cenne składniki zawierają i co można z nich zrobić w kuchni.

marynata do baraniny jakie przyprawy do baraniny

Marynata do baraniny – jakie przyprawy do baraniny wybrać?

Baranina, jeśli tylko zostanie odpowiednio przyrządzona jest jednym z najdelikatniejszych mięs. Co więcej jest ona również niezwykle pożywna i po prostu smaczna. Jednym z najbardziej znanych przepisów jest mięso z baraniny, duszone w sezonowych warzywach. Niemniej jednak baraninę można również marynować, a także odpowiednio przyprawić, by wydobyć głębie jej smaku. Tak więc jak przygotować baraninę i jak wykonać szybką marynatę do baraniny?



Spodobał Ci się ten wpis ? Zostaw swoją ocenę!


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.