Jak gotować brukselkę żeby nie była gorzka?

Jak gotować brukselkę żeby nie była gorzka?

Spis treści:



Zielona brukselka jest prawdziwą bombą witaminową. Mała główka posiada bogate pokłady różnorodnych mikroskładników – m.in. witaminy A, B6, B12 czy C. Zielone kuleczki mogą być spożywane praktycznie przez cały rok: brukselka zachowuje swoje właściwości przez długi czas przechowywania. Warzywo uwielbiają także osoby będące na diecie redukcyjnej – 100 gramów brukselki dostarcza zaledwie 35-40 kcal. Ponadto posiada ona niski indeks glikemiczny, wobec czego jest rekomendowana dla diabetyków.

Jak przygotować brukselkę do gotowania

Brukselkę przygotowujemy do gotowania dokładnie ją myjąc, usuwając widoczne zanieczyszczenia i oddzielając pierwszą warstwę liści. Następnie musimy odkroić głąb, który znajduje się w tylnej części kapustki. Następnie możemy nakroić lekko warzywo w głąb, co przyspieszy całościowy proces gotowania. Nie przekrajamy główek na pół, ponieważ pod wpływem wysokiej temperatury poszczególne ich warstwy zaczną się oddzielać.

jak długo gotować brukselkę
Fot. Jeżeli nie wiesz jak długo gotować brukselkę, koniecznie czytaj dalej!

Brukselka gotowanie – dlaczego staje się gorzka

Główki brukselki można spożywać bez obróbki termicznej – bezpośrednio zjadając ją na surowo. Po ugotowaniu warzywo uzyskuje jednak wiele pożądanych walorów smakowych, wobec czego zazwyczaj spożywa się je po kilkuminutowej kąpieli we wrzątku.

🍏 Sklepy ze zdrową żywnością🍏

Niestety, podczas procesu gotowania wydzielają się różne nieszkodliwe substancje chemiczne, które nadają zielonemu warzywu gorzkawego posmaku. Gorycz da się jednak sprytnie zredukować, gdy zastosujemy się do jednej z poniższych rad. Jak ugotować brukselkę, aby była smaczna, zdrowa i nie posiadała gorzkiego smaku? Możemy to zrobić za pomocą:

  • szczypty cukru;
  • odrobiny mleka krowiego;
  • sproszkowanego lub całego cynamonu.
jak gotować brukselkę żeby nie była gorzka
Fot. Czy wiesz jak gotować brukselkę żeby nie była gorzka ?

Jak gotować brukselkę żeby nie była gorzka? Konieczne dodaj te składniki

Najbardziej znanym sposobem, redukującym gorzkawy posmak zielonego warzywa jest dodanie szczypty cukru do gotowania. W ten sposób słodkie kryształki tuszują gorycz brukselki. Co więcej, staje się ona lekko słodkawa, co jedynie podbija jej wyśmienity smak. Cukru nie należy wsypywać za dużo, gdyż warzywo stanie się zbyt słodkie, a tym samym niezdatne do spożycia. Sypiemy na oko – pół do całej łyżeczki białego cukru do gotującej się brukselki. Po ugotowaniu całość odcedzamy i pozostawiamy kilkanaście sekund do wyparowania.



Co zrobić żeby brukselka nie była gorzka – nieoczywiste sposoby

Niekonwencjonalna metodą na wyeliminowanie gorzkiego smaku brukselki jest wlanie do garnka niewielkiej ilości mleka krowiego. Mleko pochłania gorycz wydobywającą się w procesie gotowania zielonego warzywa. Po ugotowaniu brukselkę odcedzamy, ewentualnie lekko płuczemy pod letnią wodą. Innym sposobem jest dodanie szczypty lub niewielkiego kawałka cynamonu. Niweluje on gorycz, nadając jednocześnie lekkiego, ciekawego aromatu. Oba sposoby stanowią sprawdzoną alternatywę dla cukru – jeśli ktoś z jakichś powodów woli z niego zrezygnować.

ile gotować brukselkę
Fot. Gotowana brukselka – propozycja podania

Ile gotować brukselkę, by była miękka i smaczna?

Wiemy już jak wyeliminować gorycz, która uwalnia się w procesie obróbki termicznej warzywa. Zastanówmy się zatem, ile czasu potrzeba do ugotowania brukselki „na miękko”. W normalnych warunkach, w wodzie, gotujemy brukselkę przez kilka minut – od trzech, do pięciu. Pamiętajmy, aby gotować ją bez przykrycia i na wolnym ogniu. Jeśli chcemy uniknąć wydzielania się gorzkawego posmaku, lecz nie chcemy korzystać z powyższych opcji, to możemy skorzystać z jeszcze jednej metody!



Brukselka – jak gotować ją na parze?

Brukselka bez goryczy może zostać przyrządzona na parze. Jak długo gotować brukselkę na parze? Musimy doliczyć kilka minut, zatem optymalnym czasem obróbki termicznej będzie ok. 10 minut. Co kilka minut warto sprawdzić, w jakim stanie jest nasze warzywo. Może się bowiem okazać, że w niektórych przypadkach brukselka będzie gotowa znacznie szybciej, a w innych – cały proces się nieco wydłuży. Po ugotowaniu na parze powinniśmy w niedługim czasie brukselkę spożyć. Jeśli chcemy aby zachowała świeżość przez kolejne kilkanaście godzin, powinniśmy ją zahartować w zimnej wodzie i dopiero włożyć np. do lodówki. 

brukselka gotowanie
Fot. Brukselkę możesz również ugotować na parze, aby była jeszcze zdrowsza

Zobacz również:

jak mrozić truskawki

Jak mrozić truskawki? Powiew lata w środku zimy

Gdy zbliżają się wakacje i rozpoczyna sezon urlopowy, cieszymy się z długo wyczekiwanego czasu odpoczynku. Pojawia się jednak nutka smutku – wszak koniec czerwca i początek lipca to jednocześnie rozstanie ze smakiem i zapachem truskawek. Dla wielbicieli tego aromatycznego owocu, a tych w naszym kraju nie brakuje, to trudny czas. Tym bardziej, że w naszej strefie klimatycznej truskawkami z polskich plantacji możemy cieszyć się zaledwie kilka tygodni. Przez pozostałą część roku w sprzedaży znajdziemy co prawda owoce importowane, ale są one bardzo drogie i – choć piękne – miłośnicy naszych rodzimych truskawek niezbyt cenią ich walory smakowe.

jak jeść awokado jak przyprawić surowe awokado

Jak jeść awokado – jak przyprawić surowe awokado

Awokado to owoc, który stanowi jeden z podstawowych elementów zdrowej i zbilansowanej diety wielu osób. Ma wiele cennych witamin i minerałów, a co najważniejsze, jako jeden z nielicznych owoców wyróżnia się tak pokaźną ilością niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Nie wszyscy jednak lubią smak awokado i niechętnie je spożywają. Jest jednak kilka sprawdzonych sposobów, jak jeść awokado, które sprawią, że polubi je nawet osoba mająca nieciekawe wspomnienia z tym owocem. Zapraszamy! 

brokuły na parze jak przyprawić

Brokuły na parze – jak przyprawić?

Gotowanie warzyw na parze to prosty i szybki sposób na ich przygotowanie. W ten sposób przyrządzać można wiele różnych gatunków, jednak dużą popularnością cieszą się przede wszystkim gotowane na parze brokuły.

fleksitarianizm - na czym polega dieta fleksitariańska

Fleksitarianizm – na czym polega dieta felksitariańska

Fleksitarianizm jest jednym ze sposobów odżywiania, który słynie z bazowania przede wszystkim na owocach i warzywach. W przeciwieństwie do wegetarianizmu dopuszcza sporadyczne jedzenia mięsa i ryb. Najistotniejszą zaletą, jaką posiada flexitarianizm jest ochrona organizmu przed chorobami układu krążenia, cukrzycą, a także zapobiega powstawaniu nowotworów. Skutkiem ubocznym fleksitarianizmu jest doprowadzenie do redukcji masy ciała, co z pewnością posiada pozytywny wydźwięk na stan zdrowia w przypadku osób z nadwagą i otyłością. Przedstawiamy, dlaczego fleksitarianizm jest dobrym wyborem, a także dlaczego jest bardzo często wybierany jako sposób odżywiania. 

liście kalafiora co można zrobić i czy są jadalne

Liście kalafiora – co można zrobić i czy są jadalne?

Kalafior to warzywo, które jest bardzo popularne w polskiej kuchni. Jest smaczne i bardzo zdrowe. Oczywiście większość osób wykorzystuje wyłącznie różyczki tej rośliny. Okazuje się, że w sztuce kulinarnej z powodzeniem można też stosować liście kalafiora. Dowiedz się jakie cenne składniki zawierają i co można z nich zrobić w kuchni.



5/5 - (1 vote)


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.