Fleksitarianizm – na czym polega dieta felksitariańska

Fleksitarianizm – na czym polega dieta felksitariańska

Spis treści:



Fleksitarianizm jest jednym ze sposobów odżywiania, który słynie z bazowania przede wszystkim na owocach i warzywach. W przeciwieństwie do wegetarianizmu dopuszcza sporadyczne jedzenia mięsa i ryb. Najistotniejszą zaletą, jaką posiada flexitarianizm jest ochrona organizmu przed chorobami układu krążenia, cukrzycą, a także zapobiega powstawaniu nowotworów. Skutkiem ubocznym fleksitarianizmu jest doprowadzenie do redukcji masy ciała, co z pewnością posiada pozytywny wydźwięk na stan zdrowia w przypadku osób z nadwagą i otyłością. Przedstawiamy, dlaczego fleksitarianizm jest dobrym wyborem, a także dlaczego jest bardzo często wybierany jako sposób odżywiania. 



Fleksitarianizm – zasady

Fleksitarianizm opiera się na bardzo przejrzystych zasadach. Samo nazwa tego sposobu odżywiania powstała z połączenia dwóch angielskich słów: flexible i vegetarian, czyli oznacza w dosłownym tłumaczeniu elastyczny wegetarianizm. W diecie powinna być dominująca przewaga warzyw i owoców. Spożywanie mięsa i ryb powinno mieć charakter jednostkowy, rzadki.

dieta dla fleksitarian
Fot. Fleksitarianizm w wolnym tłumaczeniu znaczy elastyczny wegetarianin

Zdarza się, że fleksitarianizm bywa określany jako dieta semiwegetariańska, czyli najważniejsza jest obecność w diecie produktów, które znajdują się w diecie wegetariańskiej. Równolegle ważne jest, aby o organizmu dostarczane były składniki odżywcze, które można pozyskać wyłączne od zwierząt. Dieta semiwegetariańska jest dedykowana przede wszystkim dla osób, które chcą się zdrowo odżywiać i dążą do zwiększenia odporności organizmu. Docelowe grono osób, które mogą ją stosować jest zdecydowanie o wiele większe niż w przypadku diety wegetariańskiej, ponieważ nie jest konieczna całkowita rezygnacja z mięsa.



Dieta fleksitariańska – historia

Pierwsze oficjalne zalążki o diecie fleksitariańskiej pojawiły się w latach 90 XX wieku. Choć tak naprawdę popularność wzrosła dopiero po publikacji książki w 2008 roku pod tytułem: „The Flexitarian Diet: The Mostly Vegetarian Way to Lose Weight, Be Healthier, Prevent Disease and Add Years to Your Life”.

Znajdowały się tam przepisy, które były rekomendowane jako sposób na utratę wagi, poprawę stanu zdrowia, a także zapewnienie ochrony przed wieloma chorobami. Całość miała posiadać przełożenie na wydłużenie długości życia. Przedstawiono propozycje planów dietetycznych wraz z kalorycznością. Wskazano posiłki, w których można z powodzeniem zastąpić mięso przy pomocy warzywnych dań. 

zdrowa żywność fleksitarianizm
Fot. Fleksitarianizm to przede wszystkim zdrowa żywność

Zaletą fleksitarianizmu jest nieposiadanie rygoru, a także ścisłych zasad. Początkujący fleksitarianie są zachęcani do nanoszenia stopniowych zmian w sposobie odżywiania. Mięso powinno być stopniowo zastępowane przez produkty roślinne. Obowiązują podstawowe zasady, tj.:

  • spożywanie nowego mięsa – włączenie do diety: tofu, fasoli, soczewicy, grochu, nasion, a także orzechów i jajek. 
  • dominująca ilość warzyw i owoców, 
  • wybór produktów pełnoziarnistych, 
  • dużo nabiału, 
  • obecność dużej ilości przypraw, a także naturalnych słodzików. 

Flexitarian musi stopniowo zwiększać ilość warzyw, co ma się obywać kosztem redukcji ilości spożywanego mięsa. Nie istnieją jednak maksymalne ilości spożywanego mięsa. Fleksitarianin może swobodnie dopasowywać swój plan żywienia do posiadanych preferencji. Konieczne jest wdrożenie lub zwiększenie ilości spożywanych warzyw. 



Fleksitarianizm – jadłospis

Jadłospis w diecie fleksitariańskiej zakłada przede wszystkim zminimalizowanie ilości mięsa. Powinno być ono zastępowane wymienionymi wyżej zamiennikami. 

Przykładowy jadłospis osoby na diecie fleksitariańskiej prezentuje się następująco:

  • Śniadanie: Omlet z dużą ilością warzyw;
  • Drugie Śniadanie: koktajl z owocami i dodatkiem orzechów;
  • Obiad: Kotleciki z ciecierzycy (zamiast mięsnych), ziemniaki i dowolna surówka;
  • Podwieczorek: Sałatka owocowa albo pieczone jabłko z dodatkiem żurawiny; 
  • Kolacja: Sałatka w stylu śródziemnomorskim z grzankami przygotowanymi z chleba pełnoziarnistego. 

Spożywanie mięsa należy ograniczyć do jednego, dwóch razy w tygodniu. Jego obecność z powodzeniem można zastępować zdrowymi produktami, co odbywa się bez większej szkody na smaku potrawy. 

fleksitarianizm jadłospis
Fot. Fleksitarianizm – jadłospis zawiera w dużej mierze owoce i warzywa

Korzyści, które odczuwa każdy fleksitarianin

Bez wątpienia, flexitarians wskazują, że bardzo szybko poprawia się stan zdrowia. W szczególności, z uwagi na łatwiejszą dostępność mięsa, gwałtownie wzrasta jego spożycie. Te ilości znacząco przekraczają zapotrzebowanie organizmu. Społeczeństwo zapomina o zachowaniu proporcji, które są wymagane przez organizm. Zmniejszenie ilości mięsa w diecie rzutuje na ograniczenie przyjmowanego tłuszczu, a także sodu.

W konsekwencji ograniczenie ilości mięsa w diecie sprzyja zapobieganiu chorobom serca, cukrzycy, a także nowotworom. Fleksitarianizm jadłospis posiada ułożony w sposób, który rzutuje na zmniejszenie podatności na rozwój chorób cywilizacyjnych.

fleksitarianizm dieta
Fot. Dieta fleksitariańska może być zarówno smaczna i zdrowa

Sposób życia i dieta prowadzona przez fleksitarian jest polecana przez lekarzy jako element leczenia nadciśnienia, a także łagodzenia objawów cukrzycy, chorób krążenia oraz otyłości. Zbilansowanie przyjmowanych posiłków pozwala na osiąganie wymiernych korzyści zdrowotnych w krótkim czasie. 


Zobacz również:

jak jeść awokado jak przyprawić surowe awokado

Jak jeść awokado – jak przyprawić surowe awokado

Awokado to owoc, który stanowi jeden z podstawowych elementów zdrowej i zbilansowanej diety wielu osób. Ma wiele cennych witamin i minerałów, a co najważniejsze, jako jeden z nielicznych owoców wyróżnia się tak pokaźną ilością niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Nie wszyscy jednak lubią smak awokado i niechętnie je spożywają. Jest jednak kilka sprawdzonych sposobów, jak jeść awokado, które sprawią, że polubi je nawet osoba mająca nieciekawe wspomnienia z tym owocem. Zapraszamy! 

brokuły na parze jak przyprawić

Brokuły na parze – jak przyprawić?

Gotowanie warzyw na parze to prosty i szybki sposób na ich przygotowanie. W ten sposób przyrządzać można wiele różnych gatunków, jednak dużą popularnością cieszą się przede wszystkim gotowane na parze brokuły.

liście kalafiora co można zrobić i czy są jadalne

Liście kalafiora – co można zrobić i czy są jadalne?

Kalafior to warzywo, które jest bardzo popularne w polskiej kuchni. Jest smaczne i bardzo zdrowe. Oczywiście większość osób wykorzystuje wyłącznie różyczki tej rośliny. Okazuje się, że w sztuce kulinarnej z powodzeniem można też stosować liście kalafiora. Dowiedz się jakie cenne składniki zawierają i co można z nich zrobić w kuchni.

marynata do baraniny jakie przyprawy do baraniny

Marynata do baraniny – jakie przyprawy do baraniny wybrać?

Baranina, jeśli tylko zostanie odpowiednio przyrządzona jest jednym z najdelikatniejszych mięs. Co więcej jest ona również niezwykle pożywna i po prostu smaczna. Jednym z najbardziej znanych przepisów jest mięso z baraniny, duszone w sezonowych warzywach. Niemniej jednak baraninę można również marynować, a także odpowiednio przyprawić, by wydobyć głębie jej smaku. Tak więc jak przygotować baraninę i jak wykonać szybką marynatę do baraniny?

jak przyprawić karpia przed smażeniem

Jak przyprawić karpia do smażenia?

Nie da się ukryć, że bez karpia niezwykle ciężko wyobrazić sobie wigilijną wieczerzę. To właśnie ta ryba stała się nieodłącznym symbolem świąt, co więcej jego smak stał się ulubionym smakiem Polaków podczas świąt. Przygotowanie tej ryby polega głównie na jej usmażeniu, niemniej jednak smak karpia można wzbogacić przyprawami, by stał się on jeszcze smaczniejszy. Jak więc przyprawić karpia do smażenia?

Spodobał Ci się ten wpis ? Zostaw swoją ocenę!


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.